1. ZEG UW STATISCHE BUREAUSTOEL VAARWEL!

Stel, mits mogelijk, de bureaustoel altijd in op de beweegstand/schommelstand. Zorg dat de tegendruk goed is ingesteld zodat de bureaustoel u voldoende ondersteunt tijdens het rechtop zitten. Verander met regelmaat van zithouding.

Er zijn bureaustoelen die 360 graden kunnen bewegen en zelfs 3-dimensionaal kunnen bewegen. Heeft u rug-, nek- of schouderklachten? Dan kunnen dit soort stoelen u helpen daar vanaf te komen. Vraag een proefplaatsing aan!

2. VERANDER REGELMATIG VAN ZITHOUDING!

“De beste zithouding is de eerstvolgende”,wordt weleens gezegd. Implementeer beweging tijdens uw werk door regelmatig van zithouding te wisselen. Even 5 minuten in een kromme, naar voren gebogen houding zitten is niet erg. Sterker nog, het is goed voor u! Het moet alleen geen structurele, langdurige zithouding worden. Dit soort afwisseling zorgt voor veel beweging van uw spieren en wervelkolom.

In de tijd dat mannen jagers waren, bewoog men ook veel. De wervelkolom werd ook belast door allerlei poses en variaties van houdingen. Wissel dus regelmatig af!

3. IMPLEMENTEER VERSCHILLENDE ZITHOUDINGEN VOOR VERSCHILLENDE WERKTAKEN EN WISSEL WERKTAKEN AF!

Bij toetsenbord (invoer) werkzaamheden is het meer gewenst rechtop te zitten, omdat het een actieve werktaak betreft. Bij vergaderen is een meer achterwaarts gezeten houding gewenst. Schrijven is licht naar voren gebogen, lezen kan variërend zijn en telefoneren is vaak meer achterover leunend. Door uw werktaken meer af te wisselen gedurende de dag zorgt u automatisch voor meer afwisseling en beweging.

4. GA STAAND VERGADEREN EN/OF LOPEND OVERLEGGEN!

Heeft u een informeel overleg of een vergadering waar geen beeldschermen, flip-overs e.d. nodig zijn? Ga dan eens staand of wandelend vergaderen. De beste gesprekken ontstaan tijdens een wandeling, omdat u meer vanuit het gevoel reageert. U bent creatiever en het informele karakter zorgt voor een erg ontspannen sfeer. Maar ook staand vergaderen op kantoor is erg effectief. Uit onderzoeken blijkt dat u pro-actiever bent en dat de vergadertijd gereduceerd wordt. Een statafel  en eventuele stahulpjes zijn dan wel wenselijk. Vraag naar de mogelijkheden!

5. NEEM DE TRAP I.P.V. DE LIFT!

Traplopen zorgt voor beweging en afwisseling. Laat die lift voortaan met rust…

6. VARIEER VAN WERKPLEK (MITS MOGELIJK)!

Het nieuwe werken is inmiddels bij vele bedrijven ingevoerd. Er wordt een grote variatie van  werkplekken aangeboden. Van zittend, zit/staand tot staand werken en van fietsend tot lopend werken. Ook de werkplekken zelf zijn verschillend. Je hebt soft-seating wekplekken, stilteruimtes, akoestische werkplekken, open werkplekken, informele vergader- en overlegruimtes, de thuiswerkplek etc. Bij elke werktaak kunt je de bijpassende werkplek uitzoeken. Dat zorgt weer voor veel variatie van zit- of stahouding en voor veel beweging.

7. GA REGELMATIG STAAND WERKEN!

Uit onderzoeken blijkt dat u pro-actiever en productiever bent als u staat. Ook genereert u meer beweging en staat de stand van de wervelkolom in de meest natuurlijke houding.

Met regelmaat staand werken is dus het antwoord op ongezond gedrag. Zorg er wel voor dat u niet te lang staat. Dit kan weer voor spataderen en andere ongemakken zorgen. Wissel af. Dat kan alleen met een zit-stabureau.

8. KOM UIT DIE BUREAUSTOEL!

Probeer tenminste eens per uur een paar minuten uit je werkstoel te komen. Ga staand telefoneren of loop een stukje. Dat is goed voor u!

9. DOE OEFENINGEN TIJDENS HET WERK!

Wanneer u langere tijd beeldschermwerk moet doen zijn oefeningen een goede manier om te bewegen en u soepel en fit te houden. Elke soort beweging is goed voor u! als u de werkplek niet kunt verlaten, doe dan uw armen eens omhoog, strek u uit en beweeg enkels en hoofd.

10. BEWEEG ELKE DAG 30 MINUTEN MIDDEN-INTENSIEF!

Probeer elke dag in totaal 30 minuten midden intensief te bewegen. Dit mag je bereiken door het in maximaal 3 stukken van 10 minuten te delen. Met midden intensief wordt bedoeld stevig doorstappen, fietsen, joggen. Licht intensief bewegen is bijvoorbeeld rustig wandelen en intensief is hardlopen etc.

Ziekteverzuim voor aanvang
Harrie Janssen

Harrie Janssen

Fysiotherapeut
4850

Besparing in euro’s

4850

Besparing in euro’s

4850

Besparing in euro’s

4850

Besparing in euro’s

© - Ergopoint | Torenallee 20 | 5617 BA Eindhoven | T. 0031 629038221