MAAK VAN UW KEUKENTAFEL EEN WERKBARE THUISWERKPLEK

1. Fysieke klachten door slechte thuiswerkplek

Wie bovenstaande afbeelding ziet, zal dit waarschijnlijk herkennen. Thuis, werkend aan de keukentafel, op een keukenstoel met de laptop plat op het keukenblad. Binnen 2 weken waarschijnlijk last van nek of schouders, soms ook de rug. En dat is niet vreemd, want niets is in te stellen naar jouw eigen lichaam.

2. Live situatie

In een van mijn vorige blogs “hoe voorkom je thuiswerk blessures zoals een zere nekHOE VOORKOM JE THUISWERKBLESSURES ZOALS EEN ZERE NEK?” ging ik in op de gevaren van de thuiswerkplek en bijkomende klachten en oplossingen.  Nu bekijk ik een live situatie, thuis aan de keukentafel. Omdat alle andere werkplekken bezet zijn door vrouw en kinderen ben ik genoodzaakt aan de keukentafel te zitten. Ik probeer de situatie zoals op bovenstaande afbeelding uit en merk al vrij snel ongemak en spanning, vooral in mijn schouders.

3. Eenvoudige, gratis aanpassingen

Maar wat als er geen budget is om zaken aan te passen? Of een gebrek aan kennis? Ik leg u nu uit hoe u eenvoudige, gratis aanpassingen kunt doorvoeren met succes.
Begin met het plaatsen van een (dik) kussen op het zitvlak van de stoel. Plaats eventueel, voor comfort, een dun kussen tegen de rugleuning. Zie foto hier beneden. Uw zithoogte wordt verhoogd. In het meest ideale geval zijn uw ellebogen op hoogte van het tafelblad (in ontspannen houding). Zo komt er minder spanning op de schouders.
Probleem wat nu ontstaat is dat de stoel voor je benen te hoog is. Er ontstaat een afknelling aan de onderzijde van de bovenbenen. Hier lopen bloedvaten en die dienen niet afgekneld te zijn. Plaats daarom een stevige doos op de grond die als voetensteun dient. De doos hoort een dermate hoogte te hebben, zodat de hoek tussen boven- en onderbenen zeker niet kleiner dan 90 graden wordt, maar waarbij de benen ook niet afgekneld worden.

Dan de laptop. Neem een stapel boeken en zet daar de laptop op. De hoogte van het beeldscherm hoort niet hoger te zijn dan je ooghoogte. Iets lager mag, maar niet te laag. Een te lage stand maakt dat je naar beneden moet kijken en dat is geen ontspannen houding. Hopelijk heb je thuis een toetsenbord en losse muis liggen, want die heb je toch echt nodig. De laptop staat immers op een verhoging en dus is het niet mogelijk om te typen zonder de schouders omhoog te tillen. Dit veroorzaakt veel spanning.
Het is ook belangrijk om een goede afstand tussen ogen en beeldscherm te krijgen, vandaar het losse toetsenbord. De afstand van ogen naar beeldscherm zou niet veel groter moeten zijn dan een armlengte. Dit heeft overigens wel te maken met hoe goed de ogen zijn, de lettergrootte en grootte van het beeldscherm. Kijk bewust wat voor jou de meest ontspannen afstand is.

4. Afwisseling

Het lijkt nu misschien dat u er al bent. Maar dat is niet zo. Zit nooit te lang achter elkaar, ga elk uur even lopen en wissel vooral veelvuldig af, om klachten te voorkomen. Ga eens even op de grond liggend werken, op de bank etc. Beweeg.

5. Eindconclusie

Het is misschien geen super comfortabele thuiswerkplek, maar in ieder geval qua afstelling vele malen beter dan voorheen. Ik raad wel aan om veel af te wisselen zoals beschreven onder punt 4. Houd ook signalen van het lichaam in de gaten die aangeven om te veranderen.
Een los kussen is natuurlijk niet de oplossing op lange termijn, maar op korte termijn zeker het proberen waard.

Succes met uw werkplekaanpassingen en post uw thuiswerkplek en thuiswerkplekaanpassingen op LinkedIn. De fraaiste werkplekaanpassing krijgt een gratis online werkplekadvies.

Ergopoint laat u gezonder werken. Door tips, adviezen, ergonomische producten en vitale bedrijfsinrichtingen bereiken we dat doel bij onze klanten. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

LEES HIER ONZE VORIGE BLOG: IN 10 STAPPEN VITALER THUISWERKEN

.

Heeft u last van uw rug?
Bent u ’s middags ook uitgeblust als u werkt?

Ergopoint: voor vitale werknemers!
Wilt u meer informatie over een goede, vitale werkplek, wilt u meer tips over hoe u het beste thuis aan het werk kan, heeft u vragen over de producten die wij in ons assortiment hebben of wilt u hulp bij beter zitten en gezonder leren werken? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs kunnen ook bij u thuiskomen om u van uw lichamelijke werkgerelateerde klachten af te helpen. Online ErgoCoaching is ook een mogelijkheid.

Zie onze vitale werkplekken  –  zie onze vitale ergodiensten   www.ergopoint.nl
Mail ons op info@ergopoint.nl  –  Bel ons op 06-29038221
Bezoek onze showroom op Strijp-S – Eindhoven